Rejsedagbog #2

I sidste rejsedagbog, kunne du læse om flyrejsen herned. I rejsedagbog 2 kan du læse om vores første dage på vejen. PS beklager de lange indlæg, men uden internet, må jeg udgive flere dages dagbog i et indlæg. Du må læse det i bidder 😉

Den 20/2 2017, Auckland.

Vi vågner efter 10 timers søvn – fantastisk! Nu er jetlaget væk.

På en mexicansk restaurant ved havnen, mødes vi med nogle bekendte fra Danmark (manden er oprindelig fra NZ). Her får vi nogle gode must-see råd. Efterfølgende går vi på egen hånd rundt i det bakkede Auckland.

Is er jo et must på alle ferier
Rygsækken på og klar til at forlade Auckland

Den 21/2. Road trip

Vi skifter hostellet – hvor kondomeren ligger på gangen, ligeså tilfældig (og mange) som kastanjerne ligger i skoven – ud med en meget LIDT luksuriøs campervan (mini C er den døbt).

A starter med at køre, og det går forrygende med venstre kørsel. Lige indtil..  gps’en går i stykker.

Stuckt in Auckland og ingen anelse om, hvor vi skal hen.

Vi finder heldigvis tilbage til Britz, får en ny GPS og kursen er nu sat mod Bay of islands.

4 timers køretur

hvor vi nærmest væltes omkuld af det smukke landskab. Det ses tydeligt, at der er mange vulkaner og bjerge på NZ – en masse stejle og bakkede veje, og med et landskab, der – nærmest ved hvert sving – skifter mellem havudsigt til kvæg der græsser i dalene til palmer, nåletræer, vin marker osv.

Som Jørgen Leth ville sige: Bjergene rejser sig i landskabet, med deres pragt og med deres voldsomme stigninger, skræmmer de dem, som forsøger at passere dem.

Udsigten fra ét af vores landevejs stops

Bay of Islands

Er du til turkisblåt vand i smukke bugter, legende delfiner, spækhuggere, der yndefuldt glider forbi, ja så er Bay of Islands the place to stay. 150 små øer, der ligger spredt udover denne smukke bugt. Det var også her, at Captain James Cook gjorde sit indtog i NZ.

(Billederne herfra får i, når vi kommer hjem til dk og kan tilsluttes spejlrefleks kamera til computer)

Sent aften ankommer vi denne til Bay. Da mini C er af den primitive slags, er det nemt at finde et lille campsite, hvor de har plads til os – vi skal jo hverken bruge strøm eller andet Camping grej.

Hurra for primitiv ferie!

Ikke så meget hurra de dage, hvor vi virkelig trænger til et laaangt bad, et toilet, et godt køkken eller et sted, hvor jeg kan putte makeup på og glatte mit hår. Men pyt; prinsesse Søs er gemt væk, og spejder Søs er fundet frem (troede ikke jeg havde det i mig).

Vi får fixet os et primitivt aftenmåltid, selvfølgelig med vin (som drikkes af krus)

Den 22/2, Bay of Islands og på landevejen

Vi pakker mini C sammen. Vi skal jo i bad på et tidspunkt, så hvorfor ikke bare snuppe badet i havet.

Vi tager derfor på en bådtur, hvor vi – måske – får mulighed for at svømme med delfiner i det åbne hav.

På havet finder vi en stor gruppe af delfiner.

Jeg er lige ved at hoppe ned til dem, da kaptajnen (desværre!) fortæller, at der er baby delfiner i blandt, hvilket betyder, at vi ikke må svømme med dem. Ærgerligt.

Tilgengæld er delfinerne virkelig legesyge. De springer og “danser” rundt om båden.

Vi sejler videre blandt de mange øer. Finder et sted, hvor vi kan snorkle og dermed få vores daglige bad.

Tilbage på land

Vi snupper en hotter (der minder utrolig meget om den danske udgave), og derefter sætte vi kursen sydpå.

Hotter! Stegt på grill – ligesom ved grill fester i dk

Planen er Rotorua – et geotermisk område 450 km sydvest. Måske vil vi køre en omvej sydøst på, hvor der skulle være nogle must-see grotter.

Sent aften

Vi magter ikke at køre længere, så vi finder et sted at overnatte.

Køreslik som er spist

• Piratos (den der store lufthavns pose man kan købe)
  • Chokolade knapper
  • Chokolade cookies
    • Endnu et billede fra et af vores landevejs stops

Den 23/2, nord for Auckland

Kl 8 et eller andet. Jeg kan høre nogle måger skrige jeg er slet ikke klar til at vågne. Jeg vender mig til rundt. Mågerne skriger stadig. Jeg slår øjnene op. A. er vågen. “Godmorgen prinsesse”. Jeg grønter lidt. Vi har sovet 9 timer – tiltrængt.

Sent i går aftes, efter at have kørt ca 200 km sydpå, fandt vi et lille område nord for Auckland. Her smed vi mini C. helt nede ved vandet. Her er et offentlig toilet – that’s it.

Jeg kan godt mærke, at min indre campist er long gone. Jeg trænger til et bad!

Tøjet fra i går ligger fremme. Jeg stikker forsigtigt snuden ned mod armhulen. Okay jeg trænger VIRKELIG til et bad. Ikke sådan et bad som i går, hvor vi svømmede i havvand, men sådan et bad, hvor jeg kan bruge shampoo og en skraber. Nå men det må vente. Jeg sprayer mig med deo og hopper i det tøj, som jeg også har haft på de sidste 3 dage (lige udover trusserne. De er blevet skiftet hver dag).

De sidste par dage har været hårde for os begge.

A. kører det meste af tiden (min dropfod er ikke så forenelig med pedalerne i mini C.). Når A kører, sidder jeg med snuden i Lonely planet bogen og forsøger at finde vores næste stop.

Oprindeligt var planen, at ville køre sydvest, ned til Waitomo-grotterne. Her kan man komme på en 5 timers adrenalin tur med klatring og riverrafting inden i grotterne.  Men vi dropper grotterne. Vi har simpelthen brug for et par rolige dage og dermed også have et par dage samme sted. Vi sadler om og sætter gps’en direkte til Rotorua – det geotermiske område.

Men inden vi kører: kaffe.

Her sidder vi, midt i naturen – WOW!

Det naturskønne område, hvor vi smed mini C

Nu er det ligepludselig ligegyldigt, at vi lugter og trænger til noget mindre campist agtigt. Det her er jo faktisk livet.

Lært:

• At bruge offentlige toiletter
  • At gå en halv dag, uden at se mig selv i spejlet
  • (Gen)lært: at det hedder GODMORGEN indtil kl. 12 middag
  • At man kan komme langt med strips, lommelygte, rødvin, tørshampoo og spritservietter

Temperatur: fra ca 15 grader om morgenen til 27 grader om dagen

Nu

Er vi landet i Rotorua – byen som lugter af rådne æg (pga svovlgasserne fra undergrunden). Internet forbindelsen er dårlig, men her er møg hyggeligt. I morgen tager vi en slapper i en af de varme geyser pools

FERIE knus herfra

Følg mig også på

Snapchat: soes_trier facebook instagram

2 Comments

1. Kirsten Høst said:

Lyder skønt
    Fortsat god tur

februar 23, 2017

Hvis du har en kommentar, er du velkommen til at skrive den her